این روزها استفاده از آسانسور در تمامی ساختمان‌های بلند به چشم می‌خورد. همین میزان تقاضا هم باعث شده تا در طی چند سال گذشته، پیشرفت‌های بسیار زیادی در زمینه ساخت و تولید آسانسورها ایجاد شود. همین عامل هم باعث شده تا میزان طرفداران آسانسورهای جدید و تازه، به مراتب بیشتر از نمونه‌های قدیمی باشد. با این حال کم نیستند ساختمان‌هایی که هنوز هم از آسانسورهای قدیمی و کهنه استفاده می‌کنند.

این نمونه‌های قدیمی نه تنها از لحاظ زیبایی، شرایط لازم را ندارند؛ بلکه با استانداردهای فعلی هم چندان سازگار نیستند. این موضوع باعث شده تا نوسازی آسانسورهای قدیمی به یک امر الزامی برای ساختمان‌ها بدل شود. با این حال بخش قابل توجهی از مالکان، اطلاعات چندانی در این زمینه ندارند.

همین عامل هم باعث می‌شود تا قادر به تصمیم گیری‌های صحیح نبوده و نتوانند در شرایط لازم، انتخاب‌های ایده‌آل داشته باشند. ما سعی داریم تا در ادامه این مقاله، مرور واضحی بر روی آن داشته و جنبه‌های مختلفش را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. لذا اگر به دنبال نوسازی آسانسورهای قدیمی هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

اهمیت نوسازی آسانسورهای قدیمی 

آسانسور به همان اندازه که می‌تواند شرایط حمل و نقل را تسهیل کند، به همان اندازه هم بر روی امنیت سرنشینان تأثیر مستقیم دارد. به عبارت ساده‌تر اگر آسانسورها استانداردهای امنیتی لازم را نداشته باشند، به احتمال زیاد خطری برای سرنشینان خواهند بود. خوشبختانه در طی چند سال گذشته، تکنولوژی‌های مختلفی خلق شده که می‌تواند ضریب امنیت استفاده از آسانسورها را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

با این حال بخش قابل توجهی از آسانسورهای قدیمی، از این امکانات بهره‌مند نیستند. همین عامل باعث می‌شود تا آنها از لحاظ امنیتی، در رده پایین‌تری قرار بگیرند. نوسازی آسانسورهای قدیمی راهکاری است که می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده و میزان امنیت آسانسورهای قدیمی را هم افزایش دهد. موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد، شکل ظاهری آسانسورها است.

در واقع این روزها طراحی‌ها و الگوهای مختلفی برای ساخت آسانسورها خلق شده است. همین عامل هم می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی تجربه مصرف کنندگان داشته باشد. به عبارت ساده‌تر هر اندازه که ساختار آسانسور زیباتر باشد، افراد بیشتری هم متمایل به استفاده از آن بوده و در حین استفاده هم از آن هراسی ندارند. به همین جهت داشتن یک طراحی زیبا و ظاهر شیک، برای آسانسور ساختمان‌هایی مانند مراکز درمانی و مسکونی، به عنوان یک موضوع الزامی قلمداد می‌شود.

خوشبختانه می‌توان بخش قابل توجهی از شکل ظاهری آسانسورها را در فرایند بازسازی تغییر داد. همین عامل باعث شده تا تعداد قابل توجهی از دارندگان آسانسورهای قدیمی، ایجاد تغییرات ظاهری را در اولویت خود قرار دهند.

لذا می‌توان گفت که نوسازی آسانسورهای قدیمی، می‌تواند به طرز مؤثری بر روی میزان امنیت، تجربه استفاده و البته شکل ظاهری این محصولات اثر داشته باشد. این مورد هم برای مالکان اهمیت زیادی دارد. چنین مولفه‌ای باعث شده تا نوسازی آسانسورها به عنوان یک امر مهم قلمداد شود.

مشکلات آسانسورهای قدیمی 

آسانسورهای قدیمی به دلیل ساختار و البته نوع تکنولوژی خود، مشکلات مختلفی دارند که باعث می‌شود تا برای بسیاری از مراکز جدید پاسخگو نباشد. متأسفانه طیف زیادی از مصرف کنندگان، با مشکلات آسانسورهای قدیمی آشنایی ندارند. همین عامل هم باعث می‌شود تا در روند تصمیم گیری خود در رابطه با بازسازی آنها دچار مشکل و ابهام شوند. ما در ادامه برخی از مشکلات آسانسورهای قدیمی را خدمت شما ذکر کرده‌ایم.

مصرف بالای انرژی

بالا بودن مصرف انرژی در آسانسورهای قدیمی به عنوان یک مشکل رایج و شاخص شناخته می‌شود. به نحوی که بیشتر آنها از لحاظ مصرف برق، در رده استانداردی نیستند. همچنین هنگام حرکت هم صدای موتور آنها بالا بوده و همین باعث می‌شود تا نوعی دلهره در سرنشینان ایجاد شود. عموماً در فرایند بازسازی آسانسورهای قدیمی، می‌توان این مشکل را تا حد زیادی بهینه‌سازی کرده و آن را ایده‌آل ساخت.

نامناسب بودن حرکت

یکی از شاخص‌ترین مشکلاتی که در آسانسورهای قدیمی به چشم می‌خورد، نامناسب بودن پروسه حرکت است. به نحوی که فرایند شروع حرکت با تکان‌های مختلف آغاز شده یا در حین توقف چنین مشکلی به چشم می‌خورد. افزون بر این موارد، سرعت آنها پایین بوده یا در روند باز و بسته شدن درب‌ها مشکلاتی به چشم می‌خورد. مجموع این عوامل باعث می‌شود تا کیفیت حرکت آسانسورهای قدیمی نسبت به نمونه‌های جدید پایین‌تر باشد.

همچنین در مورد نحوه عملکرد و اجزای جرثقیل سقفی بیشتر بخوانید

خرابی پی در پی

یکی از مشکلات رایجی که در آسانسورهای قدیمی به چشم می‌خورد، خرابی پی در پی آنها است. در واقع بیشتر آنها از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنند که در صورت افزایش ترافیک، توان پاسخگویی نخواهند داشت. همین عامل هم باعث می‌شود تا به طور پیوسته خراب شده یا مشکلات ریز و درشت مختلفی برای آنها ایجاد شود.

این عامل همان چیزی است که هزینه‌های بسیار بیشتری را بر روی دوش مالکان می‌گذارد. با این حال می‌توان در پروسه نوسازی، بخش قابل توجهی از این تکنولوژی‌ها را تعویض و از خرابی پی در پی آسانسورها جلوگیری کرد.

شکل ظاهری نامناسب

شکل ظاهری آسانسور و فضای درون کابین آن مهم‌ترین فاکتوری است که بر روی تجربه افراد تأثیر می‌گذارد. در واقع اگر فضای داخلی آسانسور کهنه و نامناسب به نظر برسد، سرنشینان به صورت ناخودآگاه احساس ترس یا ناامنی خواهند کرد.

این مولفه هم میزان استفاده از آسانسور را کاهش می‌دهد. متأسفانه در آسانسورهای قدیمی چندان توجهی به المان‌های زیباسازی داخلی صورت نمی‌گیرد. اما خوشبختانه در حال حاضر، راهکارهای مختلفی ایجاد شده که به مالکان کمک می‌کند تا بتوانند فضای داخل کابین را زیبا و به روز کنند.

چه بازسازی‌هایی در آسانسورهای قدیمی صورت می‌گیرد؟ 

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای افراد ایجاد می‌شود، بازسازی‌های صورت گرفته در داخل آسانسورهای قدیمی است. در واقع مالکان نمی‌دانند که در فرایند نوسازی آسانسورهای قدیمی، چه اقداماتی صورت می‌گیرد. در این زمینه باید عنوان کنیم که اقدامات تا حد زیادی به شرایط آسانسور شما و مشکلات آن بستگی دارد. اما در حالت کلی نوسازی‌ در دو بخش فنی و ظاهری خواهد بود.

عموماً بازسازی‌های ظاهری شامل نوسازی کف آسانسور و تعویض کف‌پوش‌های آن است. در گذشته بیشتر از متریال‌هایی مانند ام دی اف و فرمیکا برای تزیین و پوشش فضای داخلی کابین استفاده می‌شد. اما در حال حاضر استیل ضد خش هم می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن باشد؛ چرا که ضمن داشتن عمر بالا، ساختار آینه‌ای داشته و همین آن را برای سرنشینان جذاب می‌کند.

همچنین در آسانسورهای قدیمی توجه چندانی به نورپردازی داخلی صورت نمی‌گرفت. اما در آسانسورهای جدید، اهمیت نورپردازی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. تعبیه سیستم صوتی برای پخش موسیقی آرامش بخش، بهبود دستگیره‌ها، بهبود پنل دکمه، تعویض درب‌های داخلی و خارجی، تعویض قاب و… از جمله اقداماتی است که در بخش ظاهری به آنها پرداخته می‌شود.

از طرفی چنانچه آسانسور شما بیش از اندازه قدیمی یا دارای مشکل باشد، حتماً بایستی تغییراتی هم در بخش فنی آن صورت گیرد. این تغییرات به نوبه خود می‌تواند موجب افزایش سرعت، بهبود امنیت، کنترل بیشتر در حرکت و…. شود. بدین منظورم اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد.

برای مثال بهبود آهن کشی و کنترل آهن آلات، تعویض موتور گیربکس، تعویض تابلو فرمان، تعویض کابل، تعویض شاسی موتور، تعویض گاونر، بهینه سازی سوئیچ داخل چاهک و… از جمله این موارد است که می‌تواند به شیوه مؤثر بر روی عملکرد آسانسور تأثیر مثبت داشته باشد. مجموع این عوامل در کنار همدیگر باعث می‌شود تا ساختار آسانسور شما به طرز چشمگیری تغییر کرده و بتوانید برای مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

این عامل نه تنها از لحاظ اقتصادی به نفع شما خواهد بود؛ بلکه می‌تواند بر روی تجربه ساکنین یا مراجعان ساختمان هم تأثیر داشته و از خسارات جانی و مالی ناخواسته جلوگیری کند. چنین مولفه‌ای هم باعث شده تا طی چند سال گذشته، نوسازی آسانسورهای قدیمی به محبوبیت بیشتری میان افراد برسد.

سخن آخر 

این روزها آسانسورهای قدیمی درصد قابل توجهی از آسانسورهای مورد استفاده در ساختمان‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند. متأسفانه بیشتر این آسانسورها از لحاظ ظاهری، فنی و امنیتی قابل مقایسه با نمونه‌های جدید نیستند. در مقابل هزینه تعویض آن هم برای مالکان بسیار گران تمام می‌شود.

نوسازی آسانسورهای قدیمی راهکاری است که می‌تواند ضمن رفع مشکلات موجود، در هزینه افراد هم صرفه‌جویی کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور واضحی بر روی این کار و جنبه‌های مختلف آن داشته باشیم. با این حال اگر به دنبال یک گروه متخصص برای نوسازی آسانسور خود یا مشاوره بیشتر در این زمینه هستید، می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما در گروه تماس حاصل فرمایید.

منابع

https://facilitymanagement.com/elevator-

modernization/https://www.wisconsinhistory.org/Records/Article/CS4157