این روزها انواع مختلفی از آسانسورها پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. هر کدام از آنها برای امر خاصی کاربرد داشته و می‌توانند مجموعه‌ای از وظایف مشخص را انجام دهند. آسانسور بیمارستانی یکی از این مدل‌ها است که اتفاقاً طرف‌داران بسیار زیادی هم داشته و می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز جامعه را برطرف کند.

در واقع این گروه از آسانسورها می‌توانند نقشی حیاتی در بیمارستان‌ها ایفا کرده و تأثیر مثبتی در سرعت و روند درمان و خدمات رسانی به بیماران داشته باشند.

چنین موضوعی هم به واسطه خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها ممکن شده است که اجازه می‌دهد تا برای طیف زیادی از شرایط آماده باشند. با این حال بخش زیادی از مردم با آسانسور بیمارستانی و خصوصیات آن آشنایی ندارند. همین عامل هم باعث می‌شود در فرایند استفاده یا خرید آن دچار مشکل شوند.

ما سعی داریم تا در ادامه این مقاله، مروری بر روی این دسته از آسانسورها و ویژگی‌های منحصر به فرد آنها داشته باشیم. پس اگر شما هم تمایل دارید تا اطلاعات لازم را در مورد آنها کسب کنید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

 آسانسور بیمارستانی

معرفی آسانسور بیمارستانی 

اگر خدای ناکرده تابه‌حال در بیمارستان بستری شده باشید، به احتمال زیاد زمانی که بر روی برانکارد قرار گرفته‌اید، شما را به کمک یک آسانسور به طبقه دیگر برده یا میان بخش بستری و اتاق جراحی، شما را جابه‌جا کرده‌اند در واقع این روزها بیمارستان‌ها در سازه‌های چند طبقه ایجاد می‌شوند. هر کدام از این طبقات هم بخش‌های مختص به خود را دارند. متأسفانه بسیاری از بیماران به دلیل شرایط خود، امکان استفاده از پله را نداشته و باید به کمک برانکارد یا تخت، در سریع‌ترین حالت ممکن میان طبقات جابه‌جا شوند.

آسانسور بیمارستانی مناسب برای شرایط اضطراری

اگر دقت کرده باشید، بیشتر آسانسورهای معمولی فضای لازم برای قرارگیری برانکارد و همراهان بیمار را ندارند. از طرفی دیگر آسانسورهای معمولی ممکن است معطلی زیادی برای باز و بسته شدن درب، انتقال میان طبقات و موارد مشابه داشته باشند. این موضوع برای مواقعی که بیمار شرایط اضطراری داشته و نیازمند انتقال فوری به طبقات دیگر است، پیش از پیش خود را نشان می‌دهد. حتی ممکن است آسانسورهای معمولی در هنگام توقف یا حرکت، تکانه‌هایی داشته باشند که برای بسیاری از بیماران خطرناک است.

این مشکلات همان فاکتوری بوده که سبب شده تا در طی چند دهه گذشته، نوع خاصی از آسانسورها به نام آسانسور بیمارستانی خلق شود. در ساخت و طراحی این دسته از آسانسورها، تماماً شرایط بیمار و موقعیت‌های مختلف بررسی شده و سپس بر این مبنا طراحی آن صورت گرفته است. همین عامل سبب شده تا این دسته از آسانسورها، ویژگی‌های بسیار متفاوتی داشته باشند که آنها را نسبت به نمونه‌های معمولی متمایز می‌کند.

همین وسواس در پروسه طراحی باعث شده تا این دسته از آسانسورها، بهترین انتخاب ممکن برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشند. تا جایی که در استانداردهای تعبیه شده برای ساخت بیمارستان‌ها، به شیوه اختصاصی به این موضوع اشاره شده و پیمانکاران ملزم به ساخت و ارائه چنین آسانسورهایی شده‌اند.

خصوصیات آسانسور بیمارستان

خصوصیات آسانسور بیمارستانی 

همان گونه که اشاره کردیم، آسانسورهای بیمارستانی به دلیل مسئولیت و وظیفه سنگینی که بر روی دوش آنها محول شده، نیازمند ویژگی‌ها و خصوصیت‌های خاصی هستند که باعث می‌شود تا برای انجام این وظایف مناسب باشند. در واقع خصوصیات آسانسور بیمارستان همان چیزی است که موجب تمایز این دسته از آسانسورها با نمونه‌های دیگر می‌شود. ما در ادامه برخی از این خصوصیات را خدمت شما ذکر کرده‌ایم تا بهتر با این گروه از آسانسورها آشنا شوید.

ابعاد بزرگ کابین

اولین خصوصیت آسانسورهای بیمارستانی، داشتن ظرفیت بزرگ کابین است. در این آسانسورها باید فضای لازم برای قرارگیری تخت یا برانکارد وجود داشته باشد. افزون بر این موارد، باید فضایی برای حضور پرسنل بیمارستان و همراهان مریض هم وجود داشته باشد.

انواع سیم بکسل آسانسور و ویژگی‌های هر نوع

این مورد باعث شده تا فضای کابین این دسته از آسانسورها، به مراتب بزرگ‌تر باشد. تا جایی که حداقل ارتفاع ۲/۱ متر و حداقل عرض آن ۱.۳ متر در نظر گرفته شده است. البته باید عنوان کنیم که در حال حاضر، کابین‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر هم برای این مراکز استفاده می‌شود. همین عامل باعث شده تا به عنوان آسانسور تختی یا آسانسور برانکاردی هم شناخته شوند.

حرکت نرم و آرام

داشتن حرکتی نرم و آرام یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصه‌هایی است که در آسانسورهای بیمارستانی به چشم می‌خورد. در واقع بیشتر آسانسورهای معمولی به دلیل نداشتن سیستم‌های پیشرفته، در هنگام شروع حرکت یا توقف، تکانه‌هایی در آنها دیده می‌شود که برای برخی از بیماران خطرناک است. اما در آسانسورهای بیمارستانی، از یک درایور پیشرفته به نام 3VF استفاده می‌شود که قادر است حرکتی نرم و آرام را برای آسانسور مهیا کند.

سرعت بالا

 داشتن سرعت بالا مولفه دیگری بوده که باعث شده تا آسانسورهای بیمارستانی نسبت به نمونه‌های دیگر متمایز باشند. در واقع امکان دارد که بیمار گاها در شرایط اضطراری بوده و نیازمند انتقال سریع به طبقه‌ای دیگر باشد. در چنین شرایطی داشتن سرعت بالا در عین حرکت آرام، می‌تواند یک امتیاز بسیار منحصر به فرد برای آن باشد. خوشبختانه به لطف موتورهای پر سرعت، چنین مزیتی در آسانسورهای بیمارستانی هم ممکن شده است.

باز شدن سریع درب‌های آسانسور بیمارستانی

باز شدن سریع درب‌ها

آسانسورهای بیمارستانی این قابلیت را دارند تا قبل از رسیدن بیمار به طبقه مورد نظر، درب‌های سانترالشان باز شود. این کار باعث می‌شود تا سرعت پیاده شدن مسافران افزایش یابد. از طرفی، بسیاری از آنها قابلیتی دارند که اجازه می‌دهد تا درب‌های آسانسور به مدت طولانی باز بمانند. 

تحمل وزن بالا 

آسانسورهای بیمارستانی به نحوی توسعه یافته‌اند که می‌توانند وزن بسیار بالایی را تحمل کنند. بیشتر مدل‌های این محصول می‌توانند دست کم یک تن وزن تحمل کنند که این مورد به نوبه خود یک امتیاز بسیار منحصر به فرد برای آنان است. از طرفی، بیشتر مدل‌های هیدرولیکی به سیستم هم‌سطح سازی مجهز هستند که اجازه می‌دهد تا با هر میزان وزن، کف آسانسور با درب ورودی هم سطح باشد. 

کنترل از راه دور

 امکان کنترل از راه دور یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که باعث شده تا آسانسورهای بیمارستانی، بسیار منحصر به فرد باشند. نسل جدید این آسانسورها امکان نظارت و کنترل از راه دور را دارند. به نحوی که می‌توان المان‌های مختلف آن‌ها را به صورت غیر مستقیم کنترل کرد. 

داشتن سیستم برق اضطراری 

 رفتن برق در زمانی که یک بیمار با شرایط اضطراری درون آسانسور قرار دارد، می‌تواند یک موضوع خطرناک برای سلامت او باشد. همین عامل باعث شده تا سازندگان، سیستم برق اضطراری را برای این آسانسورها قرار دهند. این سیستم اجازه نمی‌دهد تا در صورت رفتن برق، اختلالی در حرکت آن ایجاد شود.

 داشتن سیستم ورود اختصاصی

 آسانسور برانکاردی یا آسانسور بیمارستانی، ویژه حمل بیماران است. لذا اگر پرسنل، افراد عادی همراهان بیمار و… به صورت پیوسته از آن استفاده کنند، عملاً پرترافیک شده و نمی‌تواند در زمان نیاز، به بیماران خدمت کند. همین امر باعث شده تا بیشتر مدل‌ها، سیستم ورود اختصاصی داشته باشند.

 داشتن سیستم ورود اختصاصی

بر مبنای این سیستم، تنها اپراتورهای مشخصی امکان استفاده را دارند. آن‌ها هم در صورت داشتن کلید یا کارت‌های اختصاصی امکان استفاده برایشان ممکن می‌شود. چنین سازوکاری باعث می‌شود تا این دسته از آسانسورها، به صورت پیوسته آماده خدمات رسانی باشند. 

فضای بهداشتی و آرامش بخش

 بیشتر آسانسورهای بیمارستانی، از متریال‌های خاصی تولید می‌شوند که کمترین آلودگی ممکن را جذب کرده و به سرعت هم تمیز می‌شوند. از طرفی دیگر نورپردازی و طراحی فضای داخلی آن‌ها به نحوی است که می‌تواند آرامش خاصی را به افرادی بدهد که سوار آن می‌شوند. این مورد سبب می‌شود تا بیماران، کمترین استرس ممکن را در حین سوار شدن بر روی آن داشته باشند. 

سخن آخر 

آسانسور بیمارستانی را می‌توان یکی از بهترین و البته ایده‌آل‌ترین مدل‌های آسانسور دانست که به صورت ویژه برای مراکز درمانی طراحی شده است. این فاکتور موجب شده تا خصوصیات و ویژگی‌های بسیار متمایزی داشته باشد.

با این حال بخش زیادی از مردم اطلاعاتی در مورد آسانسور بیمارستانی و خصوصیات آن ندارند. ما سعی کردیم تا در این مقاله، مرور واضحی بر روی آن داشته و جنبه‌های مختلفش را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

منابع 

https://emperorlifts.com/blog-pages/characteristics-and-measurements-of-hospital-lift/

https://vintecelevators.com/characteristics-measurement-hospital-lifts/

https://vintecelevators.com/features-of-hospital-lifts/