انواع سیم بکسل آسانسور را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین و البته حیاتی‌ترین قطعاتی دانست که در آسانسورهای نسل جدید به کار می‌رود. در واقع این گروه از قطعات، وظیفه حمل و نگهداری کابین را بر عهده دارند. همین عامل هم باعث می‌شود تا بخش اعظم وزن آسانسور بر روی دوش آن باشد. این فاکتور می‌تواند به سادگی نشان دهنده اهمیت آن در بدنه این محصول باشد. به عبارت ساده‌تر، هر اندازه که سیم بکسل قوی‌تر و بهینه‌تر باشد، امنیت آسانسور هم افزایش پیدا می‌کند.

این عامل همان چیزی بوده که باعث شده تا در طی چند سال گذشته، انواع مختلفی از سیم بکسل آسانسور خلق شود. هر کدام از آنها هم ویژگی‌های خواص خود را دارند که سبب می‌شود تا برای گروهی از آسانسورها ایده‌آل باشند. با این حال گروه قابل توجهی از مصرف کنندگان با انواع سیم بکسل آسانسور و ویژگی‌های هر نوع آشنایی ندارند.

همین مورد هم باعث می‌شود تا در فرایند انتخاب یا تصمیم گیری‌هایشان دچار مشکل شود. ما در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم تا مروری بر روی این موضوع داشته و جنبه‌های مختلفش را خدمت شما عزیزان بیان کنیم.

معرفی سیم بکسل آسانسور 

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی انواع سیم بکسل آسانسور بپردازیم، بهتر است ابتدا مروری بر روی خود این محصول و جنبه‌های مختلف آن داشته باشیم. در واقع سیم بکسل از رشته‌های درهم تنیده فولاد یا سایر آلیاژهای دیگر ایجاد می‌شود که به شیوه مناسب به همدیگر بافته شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا استحکام زیادی داشته و بتوانند وزن بالایی را تحمل کنند.

تعدادی از این سیم بکسل‌ها به بخش بالایی کابین آسانسور متصل می‌شوند و قسمت آن دیگر آنها بر روی موتور قرار می‌گیرد. زمانی که موتور می‌چرخد، همچون یک قرقره این سیم بکسل می‌تواند کابین را به بالا یا پایین بکشد. همین عامل هم باعث شده تا نقش حیاتی در حرکت آسانسور داشته باشد. البته باید خاطرنشان کنیم که هرگونه مشکل در ساختار آن، می‌تواند منجر به کاهش امنیت کابین و سرنشینان آن بشود.

همین عامل باعث شده تا در طی چند دهه اخیر، شرکت‌ها و صنایع مختلف، انواع گوناگونی از سیم بکسل آسانسور را خلق کنند که هر کدام از آنها ویژگی‌های مختص به خود را دارند. شناخت شما از این مدل‌ها کمک می‌کند تا بتوانید در حین خرید آسانسور، اطلاعات جانبی زیادی داشته و گزینه مناسب برای شرایط خود را انتخاب کنید.

دسته بندی‌های سیم بکسل آسانسور 

همان گونه که اشاره کردیم، طی دهه‌های اخیر، انواع مختلفی از سیم بکسل آسانسور خلق شده است. این روزها تنوع آنها به حدی است که نمی‌توان تمام مدل‌ها را در یک دسته‌بندی قرار داد. در واقع فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می‌توان سیم بکسل‌ها را بر مبنای آنها دسته‌بندی کرد.

اما در حالت کلی می‌توان سیم بکسل‌ها را از نظر جنس، اندازه و نوع بافت دسته‌بندی کرد. هر کدام از آنها هم زیر دسته‌های دیگری دارند که کمک می‌کند افراد بتوانند گزینه مورد نیاز خود را بهتر انتخاب کنند. ما در ادامه تمامی آنها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم.

انواع سیم بکسل آسانسور از نظر اندازه و ویژگی‌های هر نوع

دسته‌بندی سیم بکسل‌ها بر مبنای اندازه را می‌توان رایج‌ترین شیوه برای دسته‌بندی آنها دانست که می‌تواند تا حد زیادی تقسیم بندی دقیق‌تری از این محصولات ارائه دهد. در حالت کلی اندازه سیم بکسل‌ها می‌تواند ۶.۵، ۸، ۱۰ و ۱۱ میلی متر باشد. منظور از این اندازه، قطر رشته‌های بزرگی است که به دور مغزی سیم بکسل پیچیده شده‌اند. شکی نیست که هر اندازه قطر این سیم بکسل بیشتر باشد، مقاومت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال نمونه‌های ۱۱ میلیمتری بیشتر برای کابین آسانسور در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود. از طرفی نمونه‌هایی با ضخامت کمتر در آسانسورهایی با کابین کوچک‌تر استفاده می‌شود. باید این مورد را به خاطر بسپارید که اتصال کابین آسانسور صرفاً با یک کابل صورت نمی‌گیرد؛ بلکه همواره تعدادی از کابل‌ها استفاده می‌شوند که ممکن است ترکیبی از اندازه‌های مختلف باشد.

انواع سیم بکسل آسانسور از نظر بافت

نوع بافت به کار رفته در چینش سیم بکسل‌ها یکی دیگر از موضوعات مهمی است که می‌تواند نقشی بسیار حیاتی در مقاومت آن داشته باشد. در واقع سیم بکسل از تعداد مختلفی رشته مفتول ایجاد می‌شود که با روش خاصی به همدیگر بافته شده‌اند. البته در تمامی آنها تعدادی از رشته‌ها به دور یک مغزی قرار گرفته‌اند که ممکن است بافت یا جنس مغزی متفاوت باشد. با این حال شیوه بافت تأثیر مستقیمی در مقاومت این محصول دارد. به همین جهت است که روش‌های مختلفی برای آن خلق شده که ما در ادامه آنها را خدمت شما ذکر می‌کنیم.

بافت استاندارد یا معمولی (Standard): در این شیوه از بافت، مفتول‌هایی با قطر یکسان وجود دارد که با آرایش مخصوصی به دور همدیگر قرار گرفته‌اند. این شیوه باعث شده تا سیم بکسل انعطاف پذیری بالایی داشته باشد. همین عامل هم میزان محبوبیت آن را افزایش داده است.

بافت سیل (Seale) : سیل هم یکی دیگر از روش‌های بافت معمول برای سیم بکسل می‌باشد. در این شیوه مفتول‌های بخش بیرونی قطر بیشتری نسبت به موارد داخلی دارند. از طرفی دیگر تعداد مفتول‌های اطراف در هر رشته با همدیگر برابر است. چنین ساختاری باعث شده تا مقاومت سایشی این گروه از سیم بکسل‌ها در برابر حرکت بسیار بیشتر باشد.

بافت فیلر (Filler) : بافت فیلر یکی دیگر از انواع روش‌ها برای بافت رشته در سیم بکسل‌ها به حساب می‌آید. در این روش قطر مفتول در ردیف‌های آن یکسان است. اما فضای خالی بین آنها به وسیله رشته‌های اضافی پر می‌شود. این سازوکار باعث می‌شود تا مقاومت آن در برابر نیروهای کششی افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر انعطاف پذیری آن هم بیشتر خواهد بود. اما احتمال سایش بیشتر می‌شود.

راهنمای انتخاب قطعات آسانسور مناسب

بافت وارینگتون (Warrington) : بافت وارینگتون را می‌توان یکی از انواع بافت‌های جدید برای سیم بکسل‌ها دانست. در این شیوه از بافت، مفتول‌ها با ابعاد متغیر به صورت یک در میان قرار می‌گیرند. به عبارتی سیم مفتول‌ها به صورت ضخیم و نازک و حالت یک در میان با همدیگر قرار می‌گیرند. این سازوکار باعث می‌شود تا این گروه از سیم بکسل‌ها، ضمن داشتن مقاومت بالا، قدرت انعطاف پذیری مناسبی هم داشته باشند.

انواع سیم بکسل آسانسور از نظر جنس و متریال 

برای ساخت سیم بکسل‌ها از متریال‌های متنوعی استفاده می‌شود که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند. همین عامل هم باعث می‌شود تا بسیاری سیم بکسل‌ها را بر این مبنا هم دسته‌بندی کنند. ما در ادامه انواع سیم بکسل بر این مبنا را هم خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم.

سیم بکسل فولادی: در این گروه از محصولات، عموماً از مفتول‌های فولادی برای بافت سیم بکسل استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که آسیب پذیری این گروه از مفتول‌ها در برابر رطوبت و زنگ زدگی بالا است. به همین جهت بیشتر برای محیط‌های خشک استفاده می‌شوند.

سیم بکسل فولادی با روکش گالوانیزه: این گروه از سیم بکسل‌ها مشابه نمونه‌های قبلی هستند. با این تفاوت که مفتول فولادی آنها با یک روکش گالوانیزه پوشانده می‌شود. به همین جهت می‌توان این بکسل‌ها را برای محیط‌های مرطوب یا اموراتی مانند کشتیرانی، شیلات و … هم استفاده کرد.

سیم بکسل استیل: در این گروه هم به جای فولاد از مفتول استنلس استیل یا همان استیل ضد زنگ برای بافت  استفاده می‌شود. چنین ساختاری باعث می‌شود تا سیم بکسل حاصل از آن، ضمن داشتن مقاومت بالا، بتواند در برابر زنگ زدگی و البته افزایش دمای ناشی از اصطکاک مقاومت بالایی داشته باشد. به همین جهت است که در آسانسور ساختمان‌هایی با تردد بالا استفاده می‌شود.

سخن آخر 

سیم بکسل آسانسور را می‌توان به عنوان قطعه بسیار حیاتی در این دسته از محصولات قلمداد کرد. در واقع سیم بکسل‌ها نقش مهمی در عملکرد آسانسور بر عهده دارند. همین عامل هم باعث شده تا انواع مختلفی از آنها ایجاد شود. با این وجود اکثر مصرف کنندگان با مدل‌های مختلف آن آشنایی ندارند.

همین عامل هم باعث می‌شود تا قادر به تصمیم گیری صحیح نباشند. ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر روی انواع آن داشته و جنبه‌های مختلفشان را خدمت شما عزیزان ذکر کنیم. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

https://www.steelwirerope.org/steelwirerope/elevator-wire-rope.html

https://it.prysmiangroup.com/sites/default/files/atoms/files/CABLEDES1.pdf