آسانسورها از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام از آنها وظیفه خاصی بر عهده دارند. این وظایف ارتباط مستقیمی با کارایی و البته کیفیت آسانسور دارد. به نحوی که عملکرد آسانسور تماماً به قطعات آن وابسته می‌شود. برای مثال می‌توان دو آسانسور یکسان را با قطعات مختلف راه اندازی کرد. همین عامل هم باعث می‌شود تا کیفیت آنها کاملاً با همدیگر متفاوت باشد. چنین مولفه‌ای سبب شده تا اهمیت شناخت و انتخاب قطعات آسانسور، بیش از پیش افزایش پیدا کند.

با این حال بسیاری از افراد حتی اطلاعی در این زمینه نداشته و نمی‌دانند باید در پروسه انتخاب به چه نکاتی توجه کنند. این موضوع همان چیزی است که ما سعی داریم تا در ادامه این مقاله به آن پرداخته و به خوبی آن را زیر ذره بین نقد و بررسی خود قرار دهیم. لذا اگر شما هم در پی راه‌اندازی یک آسانسور برای ساختمان خود هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید؛ چرا که یقیناً در کیفیت کار شما نقش خواهد داشت.

اهمیت استفاده از قطعات مناسب 

قبل از اینکه بخواهیم به راهنمای انتخاب قطعات آسانسور مناسب بپردازیم، بهتر است ابتدا با اهمیت این موضوع آشنا شویم. در واقع بسیاری از افراد به خوبی درک نمی‌کنند که چرا استفاده از قطعات مناسب در آسانسور آنها می‌تواند نقش حیاتی و چشمگیر در خروجی کار داشته باشد. در پاسخ این سؤال باید عنوان کنیم که آسانسورها هم مانند کامپیوتر یا سیستم‌های رومیزی هستند. به عبارتی می‌توان هر بخش آن را از یک برند یا ساختار مجزا تهیه کرد.

برای مثال می‌توان مانیتور کامپیوتر خانگی را از برندی دیگر و کیس یا کیبورد آن را هم از برند دیگری تهیه کرد. در آسانسور هم همین شرایط وجود دارد. برای مثال می‌توان کابین را از برند یا متریال مشخصی خریداری و برای درب آن یا موتور، از برند و کیفیت دیگری استفاده کرد. شکی نیست که این موضوع می‌تواند به صورت مستقیم بر روی خروجی کار تأثیر داشته باشد.

متأسفانه بسیاری از افراد شناختی از کیفیت قطعات آسانسور یا نکات الزامی برای انتخاب آنها ندارند. همین عامل هم موجب می‌شود تا در زمان نصب، نتوانند مدل ایده‌آل را به شرکت مورد نظر سفارش داده یا حتی در دام افراد کلاهبردار گرفتار می‌شوند.

نکات مهم برای انتخاب قطعات آسانسور 

اشراف بر نکات اساسی برای انتخاب قطعات آسانسور، همان چیزی است که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید گزینه مناسب و ایده‌آل را برای کار خود انتخاب کنید. در واقع نکات مختلفی وجود دارد که شما باید در زمان خرید آسانسور آنها را در نظر داشته و این نکات را با قطعات انتخابی خود مطابقت دهید. بدین ترتیب می‌توانید مناسب‌ترین و بهترین گزینه ممکن را برای رفع نیاز خود خریداری کنید. ما در ادامه سعی کردیم تا نکات مهم برای این تصمیم گیری را خدمت شما ذکر کنیم. 

شرایط ساختمان

اولین و مهم‌ترین نکته ای که باید در انتخاب قطعات آسانسور به آن دقت کنید، شرایط ساختمان خودتان است. در واقع قطعات انتخابی متناسب با نوع ساختمان شما تغییر می‌کند. برای مثال اگر شما قصد راه اندازی آسانسور برای یک ساختمان مسکونی را داشته باشید، شکی نیست که نیازمند استفاده از موتورهای بسیار قوی یا سرعت بالا نیستید.

همچنین می‌توانید از کابین‌های نسبتاً کوچک هم استفاده کنید. در واقع ساختمان‌های مسکونی نسبت به نمونه‌های دیگر ترافیک بسیار کمتری دارند. همین عامل باعث می‌شود تا افراد بتوانند قطعاتی رده پایین و موارد مناسب برای فضاهای کوچک را انتخاب کنند.

تعداد طبقات ساختمان

تعداد طبقات ساختمان مولفه دیگری است که باید در پروسه خرید خود به آنها توجه کنید. شکی نیست که هر اندازه تعداد طبقات ساختمان شما بیشتر باشد، به آسانسور قدرتمندتری نیاز دارید. به همین جهت باید موتور انتخابی، سیم بکسل و سایر قطعات مورد نیاز آنها از قدرت و سرعت بیشتری برخوردار باشند.

افزون بر این موارد، اگر ساختمان شما تا چهار طبقه باشد، می‌توانید به جای استفاده از آسانسورهای کششی، از نمونه‌های هیدرولیکی استفاده کنید که گزینه بهتری خواهند بود. اما برای طبقات بیشتر، مواردی که از سیم بکسل استفاده می‌کنند، گزینه ایده‌آل‌تری خواهند بود.

شرایط محیطی

شاید این موضوع اندکی بی‌ربط باشد. اما باید عنوان کنیم که شرایط محیطی هم می‌تواند در انتخاب قطعات آسانسور نقش چشمگیر داشته باشد. در واقع اگر ساختمان شما در یک ناحیه شرجی و مرطوب باشد، باید قطعات با روکش ویژه برای مقاومت در برابر زنگ زدگی انتخاب کنید. برای مثال شما باید سیم بکسل‌هایی با روکش گالوانیزه انتخاب کنید تا مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی و آسیب‌های ناشی از آن بیشتر شود. این موضوع در سایر قطعات حیاتی هم به چشم می‌خورد.

برند سازنده

این روزها شرکت‌ها و برندهای مختلفی برای ساخت قطعات آسانسور وجود دارد. هر کدام از آنها سطح خاصی از کیفیت را ارائه داده و به نحوی نظر مخاطبان را به سمت خود جلب می‌کنند. خوشبختانه برای هر قطعه‌ای که در بازار وجود دارد، دست کم دو یا چند برند سازنده وجود دارد. شناخت برندهای معروف برای هر یک از قطعات، امر دشواری است.

شرکتهای سازنده آسانسور

اما بهتر است اولویت خود را با برندهای ژاپنی، آلمانی و آمریکایی قرار دهید. در واقع این برندها بالاترین کیفیت را در روند ساخت محصولات دارند؛ چرا که خود به عنوان مبدأ این صنعت شناخته می‌شوند. لذا ما هم توصیه می‌کنیم تا اولویت را بر روی این قطعات قرار دهید.

متریال استفاده شده برای ساخت قطعات

نوع متریال استفاده شده برای ساخت قطعات آسانسورها، از دیگر موضوعاتی است که باید در پروسه انتخاب به آنها توجه کنید. در واقع این روزها از متریال‌ها و مواد مختلفی برای ساخت قطعات آسانسور استفاده می‌شود. برای مثال فضای کابین‌ها از قطعاتی مانند استیل ضد زنگ، پی‌وی‌سی، چوب و موارد دیگر ساخته می‌شود. در این میان می‌توان استیل را به عنوان بهترین گزینه ممکن برای ساخت آنها دانست.

همچنین برای سیم بکسل‌ها هم شرایط مشابهی وجود دارد. در واقع آنها هم از فولاد و استیل ساخته می‌شوند. اما بهترین گزینه‌ای که در این میان وجود دارد، نمونه‌های ساخته شده با استیل است. در حالت کلی توصیه می‌کنیم تا هر زمان میان متریال قطعات دچار تردید شدید، بهتر است اولویت خود را بر روی گزینه ضد زنگ و مقاوم‌تر قرار دهید.

همچنین “نوسازی آسانسورهای قدیمی و جنبه های مختلف آن” را مطالعه کنید.

بهترین راه برای انتخاب قطعات آسانسور

همان گونه که اشاره کردیم، برای ساخت آسانسورها از قطعات مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از آنها نیز انواع متنوعی دارند که باعث می‌شود تا فرایند انتخاب و تصمیم گیری برای افراد دشوار شود. در واقع اگر بخواهیم تک‌تک این قطعات و نکات مهم برای آنها را بیان کنیم، شاید به مقاله‌ای بسیار طولانی‌تر از این نیاز باشد. از طرفی دیگر بسیاری از مصرف کنندگان، زمان و البته حوصله لازم برای بررسی تک‌تک این موارد را ندارند.

به همین جهت مناسب‌ترین راهکاری که در این میان برای شما وجود دارد، همکاری با یک شرکت معتبر و شناخته شده است. در واقع شما با انتخاب یک شرکت مناسب، می‌توانید نسبت به انتخاب قطعات ایده‌آل برای پروژه خود آسوده خاطر باشید. بدین منظور هم می‌توانید این موضوع را به شیوه‌ای اختصاصی در قرارداد ذکر کرده و از آنها بخواهید تا صرفاً قطعات مناسب را برای آسانسور انتخابی شما استفاده کنند.

قطعات آسانسور

شما می‌توانید در این زمینه هم راهنمایی و مشاوره لازم را از آنها دریافت کنید. ما در گروه…. سعی کرده‌ایم تا دقیقاً این نیاز را برطرف کنیم. به همین جهت است که تجربه چندین ساله خود در زمینه قطعات آسانسور را با مشتریانمان به اشتراک گذاشته و به آنها کمک می‌کنیم تا بهترین قطعات ممکن را برای پروژه خود انتخاب کنند.

سخن آخر 

قطعات آسانسور نقش بسیار چشمگیری در کیفیت و البته عملکرد آن دارند. به همین جهت توصیه می‌شود حتماً از قطعات مناسب استفاده کنید. با این حال قشر زیادی از مصرف کنندگان نمی‌دانند که برای انتخاب قطعات مناسب باید به چه مواردی توجه شود. این موضوع همان چیزی است که ما سعی کردیم تا در این مقاله به آن بپردازیم. با این حال اگر سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

منابع

https://www.vacuumelevators.com/a-guide-for-choosing-the-type-of-elevator-you-need/

https://millepiani.com/en/elevator-guide-for-choosing-the-best-one/

https://www.hosting-elevator.com/how-to-choose-the-right-elevator/