صنعت تولید آسانسور را می‌توان یکی از پیشتازترین حوزه‌هایی دانست که هر ساله نوآوری‌های خاصی را ارائه می‌دهد. این موضوع در کنار اهمیت آن برای سازه‌های بزرگ، موجب شده تا اغلب سازندگان به فکر طراحی و ساخت آسانسورهای مدرن باشند.

آسانسورهای مدرن

با این حال بخش زیادی از متقاضیان، به‌خوبی با آسانسورهای مدرن و البته ویژگی‌های شاخص آن‌ها آشنایی ندارند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی این موضوع و جنبه‌های مختلف آن داشته باشیم. یقینا این فاکتور در انتخاب یک آسانسور مدرن برای ساختمان‌تان نقش مفیدی خواهد داشت.  افزون بر این موارد سعی داریم تا تعدادی از معروف‌ترین آسانسورهای مدرن در جهان را هم خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. لذا اگر شما هم خواهان آشنایی با آسانسورهای مدرن هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید. 

ویژگی آسانسورهای مدرن 

آسانسورهای مدرن، ویژگی‌های شاخصی دارند که می‌تواند آن‌ها را با نمونه‌های فعلی متمایز کند. اگرچه آسانسورهای رایج فعلی نیز، در دوره‌ای به‌عنوان مدرن قلمداد می‌شدند، اما پیشرفت‌های حاصل شده در این حوزه باعث شد تا به‌عنوان نمونه‌های معمولی شناخته شوند. با این حال، پیشرفت‌های فعلی موجب شده تا گروهی از آسانسورها پدید آیند که تفاوت‌های شاخصی با نمونه‌های فعلی دارند. ما در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده‌ایم.

طراحی ظاهری خاص 

تفاوت در طراحی ظاهری اولین وجهی است که می‌تواند آسانسورهای مدرن را از نمونه‌های دیگر متمایز سازد. بیشتر این محصولات با وسواس خاصی طراحی شده و در آن‌ها از سبک‌های مینیمال و جدید استفاده شده است. این طراحی در تمام بخش‌های آن اعم از نورپردازی، رنگ‌آمیزی و… به چشم می‌خورد. 

افزون بر این موارد، نوع متریال به‌کار رفته برای آنها هم متغیر خواهد بود. برای مثال آسانسورهای مدرنی وجود دارد که بخش اعظم بدنه آن‌ها به‌وسیله شیشه‌های مقاوم تولید شده است. همچنین استفاده از متریال‌های خاص و رنگ آمیزی‌های ویژه، از دیگر موضوعات ارزشمندی است که باعث می‌شود تا این دسته از محصولات کاملاً متمایز باشند. اخیراً در کشور ما هم گروهی از آسانسورها مدرن رواج یافته که جنس بدنه تمام استیل یا تمام چوب دارند. 

سرعت عالی

داشتن سرعت عالی، مولفه مهمی است که می‌تواند آسانسورها مدرن را از نمونه‌های دیگر متمایز سازد. در واقع برای افزایش سرعت، باید تغییرات ریز و درشت بسیاری در تمام بخش‌های یک محصول انجام شود. از تغییر ابعاد سیم‌بکسل‌ها گرفته تا توان موتور، تغییر برنامه‌های حرکتی و… که همگی در کنار همدیگر بر روی سرعت اثر می‌گذارند. عموماً آسانسورهای مدرن؛ به دلیل وسواس بیشتری که در روند ساخت آن به‌کاررفته، سرعت‌های به‌مراتب بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارند. به همین جهت داشتن سرعت بیشتر به معنی پیشرفته بودن آسانسور است. 

امنیت بالا 

امنیت به‌عنوان یکی دیگر از مولفه‌های مهمی است که باعث می‌شود تا امنیت در آسانسورها به یک موضوع بسیار حیاتی بدل شود. در واقع یکی از نگرانی‌های شاخصی که اغلب سرنشین دارند، امنیت کابین و شرایط کنترل آن است. در این رابطه باید عنوان کنیم که طراحان، دقت بیشتری را بر روی امنیت آسانسورهای مدرن به خرج می‌دهند.

بدین جهت آن‌ها سعی می‌کنند تا از کابل‌های مقاوم‌تر، بدنه قوی، سیستم هشدار دقیق، ترمز سریع و… استفاده کنند. تفاوت در این بخش‌ها باعث می‌شود تا امنیت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. البته در مقابل آن هم قیمت افزایش پیدا می‌کند. 

روشنایی داخل کابین آسانسور مدرن 

فاکتور ارزشمند دیگری که در آسانسورهای مدرن به چشم می‌خورد، روشنایی داخل کابین آن‌ها است. عموماً آسانسورهای مدرن کابین‌های روشن‌تری دارند. افزون بر این موارد، از نورپردازی‌های مختلفی در داخل این کابین استفاده شده و به همراه آن هم موزیک‌های مختلفی پخش می‌شود.

این موزیک‌ها برای افزایش آرامش در افراد دارای فوبیا یا کودکان است. ترکیب این دو در کنار همدیگر باعث می‌شود تا تجربه بی‌نظیری برای سرنشینان خلق شود. این موضوع همان چیزی است که مجتمع‌های تجاری و درمانی، اهمیت زیادی بدان می‌دهند. 

تجهیزات ویژه 

داشتن تجهیزات و امکانات ویژه هم از دیگر مولفه‌هایی است که باعث می‌شود تا آسانسورهای مدرن، نسبت به نمونه‌های فعلی متمایز باشند. در حقیقت این دسته از آسانسورها، از امکانات مختلفی بهره می‌برند که نمی‌توان مشابه آن را در نمونه‌های عادی ملاحظه کرد.

امکاناتی همچون نمایشگرهای دیجیتالی، سیستم‌های تهویه هوای اختصاصی، دیوارهای سنگ کاری یا حکاکی شده، آینه‌های تمام قد، نور مخفی و… تنها گوشه‌ای از این امکانات است که باعث می‌شود تا این محصولات تفاوت‌های شاخصی با نمونه‌های عادی داشته باشند. به همین جهت است که بسیاری از مشتریان، تمایل دارند تا این دسته از محصولات را برای ساختمان‌های خود انتخاب کنند. 

معروف‌ترین آسانسورهای مدرن 

اگرچه تعداد زیادی از آسانسورهای مدرن و زیبا در ساختمان‌های نوساز استفاده می‌شود. اما گروهی از این آسانسورها هم وجود دارند که فناوری و زیبایی خاص خود را دارند. افزون بر این موارد، طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان مشابهشان را در محیط‌های دیگر پیدا کرد. همین عامل هم باعث می‌شود تا متمایز و جذاب باشند. ما در ادامه تعدادی از خاص‌ترین آسانسورهای مدرن را خدمت شما معرفی کرده‌ایم که می‌تواند شناخت شما از جذاب‌ترین نمونه‌های این حوزه را افزایش دهد. 

آسانسور برج Lotte World Tower

این آسانسور که در برج Lotte World Tower در کره جنوبی نصب شده، به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین آسانسورهای جهان شناخته می‌شود. این آسانسور به‌عنوان بلندترین آسانسور دوطبقه (double-deck elevator) در جهان شناخته می‌شود که ارتفاعی به بلندی 496 متر را پوشش می‌دهد. این آسانسور می‌تواند در هر ساعت حدود 35 کیلومتر حرکت کند. بنابراین می‌تواند تنها در یک دقیقه شما را به طبقه 121 این ساختمان برساند. همین عامل هم باعث شده تا برنده جایزه Emporis Skyscraper Award شود.

آسانسور برج Summit One Vanderbilt

این آسانسور را هم می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از مدرن‌ترین نمونه‌های ممکن دانست که می‌تواند نمایی کامل از نیویورک را به شما بدهد. جذابیت این آسانسور در ساختار تمام شیشه آن است. به عبارتی تمام بدنه این محصول به‌وسیله شیشه ساخته شده و به دلیل قرارگرفتن در بخش خارجی برج، می‌تواند نمایی هیجان‌آور از شهر نیویورک را به شما بدهد. 

همچنین در مورد نحوه عملکرد آسانسور بیشتر بدانید

آسانسور برج Skylon Tower

این برج یکی از مدرن‌ترین و البته سریع‌ترین آسانسورهای جهان را دارد. به نحوی که بخش اعظم بازدیدکنندگان، تنها به دلیل سواری با این آسانسور به سراغ این برج می‌روند. این آسانسور در بخش خارجی برج قرار داشته و قدرت بسیار خارق‌العاده‌ای دارد. به نحوی که می‌تواند 30 نفر مسافر را در عرض 52 ثانیه، به ارتفاع 158 متری برساند. افزون بر این موارد، قسمت‌هایی از بخش بیرونی آن به‌وسیله شیشه تولید شده که می‌تواند نمایی بسیار زیبا از شهر انتاریو به مسافرین بدهد.

سخن آخر 

این روزها شاهد پیشرفت‌های عظیمی در زمینه تولید آسانسور در جهان هستیم. به نحوی که هر ساله، شکل جدیدی از آسانسورها وارد بازار می‌شود. با این حال بخش قابل توجهی از افراد در پی‌شناخت آسانسورهای مدرن و نصب آن‌ها در ساختمان‌های خود هستند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا برخی از ویژگی آسانسورهای مدرن را خدمت شما عزیزان ذکر کنیم. افزون بر این موارد، تعدادی از نمونه‌های خاص را هم خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. با این حال اگر به دنبال نصب آسانسورهای مدرن برای ساختمان خود هستید، می‌توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. 

منابع

The Importance of Elevators in Modern Buildings

Rising Above: The Vital Role of Elevators in Modern Architecture

https://go.tesa.com/en/blog/modern-elevator-designs