پله برقی‌ها را می‌توان جزو آن دسته از لوازمی دانست که توانسته تأثیر زیادی در حمل و نقل انسان در ساختمان‌های بزرگ داشته باشد. در واقع این تجهیزات توانسته اند تا حد زیادی فرایند رفت و آمد در ساختمان‌ها ی بزرگ، مراکز خرید، مجتمع‌های اداری، سالن‌های سینما و… را تسهیل کنند. همین عامل هم توانسته نقش چشمگیری در افزایش محبوبیت آنها داشته باشد.

با این حال بخش اصلی جامعه با انواع پله برقی و کاربردهای آن آشنایی ندارند. این فاکتور موجب می‌شود تا در فرایند خرید دچار اشتباهات مختلف شده و نمونه‌های نامناسب را خریداری کنند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مرور واضحی بر روی این پله برقی‌ها و انواع آن داشته باشیم. لذا اگر شما هم به دنبال شناخت بیشتر آن‌ها هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید. 

معرفی انواع پله برقی‌ 

با توجه به میزان تقاضا و البته کارایی پله برقی‌ها، همواره نوآوری‌های زیادی در این حوزه رخ داده است. این فاکتور هم به نوبه خود باعث ایجاد انواع پله برقی شده است. هر کدام از این مدل‌ها هم برای امر خاصی کاربرد دارند. با این حال کم نیستند افرادی که هنوز شناخت آنها از انواع پله برقی محدود بوده و نمی‌دانند که هر مدل چه ویژگی داشته و برای چه امری مناسب است. ما در ادامه انواع پله برقی و کاربرد پله برقی را شرح داده‌ایم.

پله برقی‌های موازی 

این دسته از پله برقی‌ها را می‌توان جزو رایج‌ترین و البته کارآمدترین مدل‌های پله برقی دانست که این روزها طرف‌داران بسیار زیادی دارد. این دسته از محصولات، شامل دو پله برقی همسان هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. عموماً موتور مجزا و البته جداگانه‌ای برای هر پله برقی قرار می‌گیرد.

روند حرکت این پله برقی‌ها در یک‌جهت بوده و قرارگیری دو مورد کنار همدیگر باعث می‌شود تا تعداد بیشتری از افراد، با سرعت جابه‌جا شوند. این مدل از پله برقی، بیشترین رواج را در بین نمونه‌های دیگر دارد. افزون بر این موارد، قدرت و البته توان آن نسبت به نمونه‌های دیگر بیشتر بوده و می‌تواند تعداد زیادی مسافر یا بار را به‌صورت هم‌زمان حمل کند. البته باید این مورد را خاطرنشان کنیم که باید ابعاد و  ساختار آنها متناسب با نیاز مشتری سفارشی سازی شود. 

کاربردهای پله برقی موازی

این دسته از پله برقی‌ها به دلیل قدرت و توان خود، می‌توانند برای طیف مختلفی از فضاها مناسب باشند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراکز خرید
  • سالن‌های سینما 
  • ایستگاه مترو
  • فرودگاه 
  • ساختمان‌های عمومی
  • و….

پله برقی موازی مارپیچی

این مدل از پله برقی‌ها را می‌توان به‌عنوان نمونه دیگری دانست که ساختار نسبتاً متفاوتی دارد. این دسته از محصولات عموماً برای فضاهایی نصب می‌شوند که مسافت پله‌ها طولانی‌تر بوده و غالباً یک انحنا در مسیر آنها وجود دارد. چنین ساختاری بیشتر در سالن‌های دوبلکس یا فضاهای فاقد سقف میانی به چشم می‌خورد. چنین سازوکاری باعث شده تا این دسته از محصولات به‌عنوان بهترین انتخاب ممکن برای سالن‌های مجلل، مرکز خرید روباز و… شناخته شوند.

البته باید این مورد را به‌خاطر داشته باشید که عموماً این پله برقی‌ها به‌صورت جداگانه و به‌صورت دورتر از هم نصب می‌شوند. هر کدام از طرفین هم جهت متفاوتی را خواهند داشت. اما می‌تواند از نمونه‌های دو کاره‌ای هم استفاده کرد که می‌تواند در هر دو جهت حرکت داشته باشد. این مورد بیشتر در اماکنی مانند ایستگاه مترو استفاده می‌شود که عموماً مردم در بازه‌ای از زمان، در یک‌جهت مشخص حرکت می‌کنند. 

کاربرد آسانسور موازی مارپیچی 

این دسته از آسانسورها را هم می‌توان برای بیشتر ساختمان‌های عمومی و پر تردد استفاده کرد. اما بهترین حالت برای مکان‌های دوبلکس یا بدون سقف میانی است. چراکه ضمن کمک به طراحی داخلی ساختمان، در حرکت ساکنین هم نقشی مؤثر خواهد داشت. به همین جهت فضاهای زیر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

  • سالن‌های پذیرایی بزرگ 
  • رستوران‌ها 
  • مراکز خرید بزرگ 
  • و…

پله برقی موازی چندگانه

این دسته از پله برقی‌ها، مشابه نمونه اول یا همان پله برقی موازی هستند. یعنی دو پله برقی با موتور و ساختار جداگانه در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند. البته تفاوتی که در این مدل وجود دارد، امکان حرکت پله برقی‌ها در جهات متضاد همدیگر است. به عبارت ساده‌تر یکی از آن‌ها به سمت بالا و دیگری به سمت پایین حرکت می‌کند.

البته در مدل‌های جدید می‌توان ساختار را سفارشی سازی کرده و قابلیت حرکت یکسان را هم فراهم کرد. همین عامل باعث شده تا در بیشتر مراکز خرید داخلی هم از این مدل استفاده شود. البته باید این مورد را هم خاطرنشان کنیم که عموماً ساختار این دسته از پله برقی‌ها، با معماری ایرانی سازگاری بیشتری دارد. همین عامل هم موجب محبوبیت بیشتر آن شده است. 

کاربردهای پله برقی موازی چندگانه 

این دسته از پله برقی‌ها بیشتر برای مکان‌هایی استفاده می‌شوند که مسافرین کمتری داشته یا دست‌کم میزان تردد در آنها کمتر است. بنابراین تمام موارد زیر (در صورت نداشتن بیش از هزار مراجع در ساعت)، می‌توانند انتخاب مناسبی برای این مدل پله برقی باشند. 

  • مراکز خرید 
  • سینماها 
  • ادارات 
  • ساختمان‌های عمومی 
  • و…

پله برقی متقاطع

این گروه از محصولات را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مدل‌های پله برقی دانست. در واقع این محصولات ساختاری مشابه مدل‌های قبلی دارند، با این تفاوت که آرایش قرارگیری آنها متقاطع است. یعنی پایان هر پله برقی، به ابتدای پله برقی طبقه دیگر می‌رسد. چنین سازوکاری باعث شده تا مسافران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن فاصله بین طبقات را طی کنند. افزون بر این موارد، اجرای این ساختار به کمترین فضا و البته المان‌های ساختمان‌سازی نیاز دارد.

چنین موضوعی هم باعث می‌شود تا به گزینه‌ای بسیار کارآمد برای ساختمان‌های درمانی، تجاری و…. بدل شود. چرا که امکان پیمودن سریع‌تر طبقات را فراهم کرده و در مقابل هم به کمترین فضای ممکن نیاز دارد. البته باید بدانید که این شیوه بیشتر ساختمان‌های پنج طبقه قابل استفاده بوده و موارد بیشتر از آن چندان برای این مدل‌ها جذابیت ندارد. 

کاربردهای پله برقی متقاطع 

این دسته از پله برقی‌ها می‌توانند اقتصادی‌ترین گزینه ممکن باشند. البته بیشتر برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که دست‌کم چند طبقه مختلف دارند. به همین جهت موارد زیر بیشترین پتانسیل استفاده را دارد. 

  • مراکز خرید
  • سینماها 
  • فرودگاه‌ها 
  • و…

پله برقی منحنی

یکی دیگر از انواع پله برقی، نمونه منحنی آنها است. این دسته از پله برقی‌ها تا حدی مشابه نمونه‌های مارپیچی هستند. با این تفاوت که نمونه‌های منحنی بیشتر در فضاهایی استفاده می‌شود که پاگرد یا کف لازم برای اتصال دو پله برقی موازی وجود ندارد. به همین جهت باید آنها را به کمک این پله برقی‌ها به همدیگر متصل کرد.

این دسته از پله برقی‌ها دارای انحنای 30 درجه در ساختار خود هستند. همین ساختار هم جلوه‌ای جذاب به آن داده است. به همین جهت گاها به‌منظور افزایش زیبایی در معماری هم استفاده می‌شود. البته باید این مورد را خاطرنشان کنیم که این محصولات در هر ساعت تنها قادر به حمل 6500 نفر بوده و سرعت آن‌ها هم نهایتاً 25 متر بر دقیقه است.

“همچنین در مورد طراحی و ساخت آسانسورهای مدرن بخوانید” 

کاربردهای پله برقی منحنی

این پله برقی‌ها بیشتر متناسب با نیاز ساختمان انتخاب شده و محدودیتی در استفاده ندارند. به عبارت ساده‌تر می‌توان آن‌ها را در هر محیطی استفاده کرد. از جمله این محیط‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سالن‌های نمایش
  • رستوران‌های مجلل
  • سینماها 
  • مراکز خرید 
  • و…

پله برقی قابل دسترسی با ویلچر 

این مدل از انواع پله برقی، بیشتر در کشور ژاپن یافت می‌شود. این محصول ضمن کارکرد عمومی خود، می‌تواند برای معلولین هم بسیار کارآمد باشد. به این صورت که هر پله برقی یک متصدی ویژه دارد که در زمان نیاز شخص معلول به پله برقی، ساختار ویژه ویلچر آن را فعال می‌کند.

در این ساختار به‌اندازه طول سطحی ویلچر، پله‌ها در یک سطح بالاآمده و یک پله عریض و مسطح را تشکیل می‌دهند. پس از قرارگیری ویلچر بر روی این سطح، پله برقی به‌آرامی شروع به حرکت کرده و در هنگام نزدیک شدن به محل انتها، سرعت خود را کمتر می‌کند تا شخص معلول به‌آرامی پیاده شود. پس از آن ساختار پله برقی و البته سرعت آن به حالت عادی بر می‌گردد. 

کاربرد پله برقی قابل دسترسی با ویلچر 

این دسته از پله برقی‌ها به‌منظور سهولت در حمل و نقل افراد معلول ساخته شده‌اند. به همین جهت هر فضایی که احتمال حضور این افراد را داشته باشد، می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد. از جمله این فضاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سالن‌های سینما 
  • فرودگاه 
  • مترو
  • مجتمع‌های خرید
  • و…

سخن آخر 

پله برقی‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از کارآمدترین و البته بهترین محصولاتی دانست که توانسته تأثیر بسیار زیادی در ساده‌سازی حمل  نقل افراد درون ساختمان‌های بزرگ داشته باشد. با این حال بخش زیادی از مردم با آن آشنایی ندارند. ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور واضحی بر روی آن داشته و انواع پله برقی و کاربردهای آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. با این حال اگر هنوز در این رابطه سؤال یا ابهامی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع

Types of Elevators and How They Are Used

Types of Elevators | What You Need to Know 

https://engineeringlearn.com/types-of-escalator/