جرثقیل‌ سقفی را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته رایج‌ترین مدل‌های جرثقیل دانست که طی سال‌های اخیر، محبوبیت بسیار زیادی در صنایع مختلف به دست آورده است. در واقع این دسته از جرثقیل‌ها به دلیل نوع ساختاری که دارند، می‌توانند بهترین انتخاب ممکن برای جابه‌جایی تجهیزات، وسایل و مواد دیگر در داخل یک محدوده صنعتی باشند. آن‌ها ضمن کاهش هزینه  و خطرات، می‌توانند سرعت و دقت اجرای کار را هم افزایش داده و بدین ترتیب خروجی ایده‌آل‌تری ایجاد کنند.

با این حال بخش قابل توجهی از افراد با نحوه عملکرد و اجزای جرثقیل سقفی آشنایی ندارند. همین عامل هم باعث می‌شود تا در روند انتخاب‌های خود دچار اشتباه شوند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا این موضوع را به‌دقت زیر ذره‌بین نقد و بررسی خود قرار داده و جنبه‌های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا با این محصول کارآمد آشنا شوید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید. 

نحوه عملکرد جرثقیل سقفی 

نخستین موضوعی که در این میان وجود دارد، عدم آشنایی بیشتر مردم با ماهیت و البته نحوه عملکرد جرثقیل سقفی است. در واقع جرثقیل سقفی به گروهی از ماشین‌ها اطلاق می‌شود که در بخش بالایی یک مجتمع (مانند سوله، سالن، انبار) و زیر سقف آن نصب می‌شوند. این تجهیزات دارای ابزارهای مختلفی که می‌توان به کمک آن بارهای سنگین را بلند کرد. خود جرثقیل هم به لطف محورهایی که دارد، می‌تواند این بارها را در مسیرهای افقی حمل کرده و آن را جابه‌جا کند. چنین سازوکاری باعث می‌شود تا انتقال و بارگیری وسایل مختلف در داخل انبارها، کارخانه جات، اسکله‌ها و… در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ‌گونه خطری برای نیروی انسانی انجام شود. 

در واقع این ماشین‌ها بر روی محورهای ویژه‌ای نصب شده‌اند که امکان حرکت را به آن‌ها می‌دهد. خود ماشین هم ابزارهای مختلفی مانند قلاب، بالابر و… دارد که می‌تواند به کمک آن جسم موردنظر را بلند کند. پس از آن و به‌وسیله حرکت بر روی محورهای خود، می‌تواند آن اجسام را در مسیرهای موردنظر جابه‌جا کند.

همچنین در مورد انواع پله برقی و کاربردهای آن بیشتر بخوانید

این روند بهترین انتخاب ممکن برای جابه‌جایی اجسام و وسایل در داخل سوله‌ها، انبارها، سالن‌های بزرگ و… است. به نحوی که سریع‌تر و ایمن‌تر از هر روشی عمل می‌کند. چنین فاکتوری باعث شده تا جرثقیل سقفی به‌عنوان یک گزینه محبوب برای چنین فضاهایی شناخته شود. 

اجزای جرثقیل سقفی 

کارایی و عملکرد جرثقیل‌های سقفی، به لطف تجهیزات و اجزای آن ممکن شده است. با این حال بخش قابل توجهی از مردم در رابطه با اجزای جرثقیل سقفی اطلاعاتی ندارند. همین عامل باعث می‌شود تا شناخت آنها از این محصولات بسیار اندک باشد. ما سعی داریم تا در ادامه این مقاله، مهم‌ترین اجزای جرثقیل سقفی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم که می‌تواند در افزایش آگاهی شما مؤثر باشد. البته باید این مورد را بدانید که انواع مختلفی از جرثقیل‌های سقفی وجود دارد که بدون شک نوع اجزا هم در آن‌ها تغییر می‌کند. با این حال ما سعی کرده‌ایم تا در ادامه تنها مهم‌ترین اجزای جرثقیل سقفی را خدمت شما عزیزان ذکر کنیم. 

قلاب

اولین مورد از اجزای جرثقیل‌های سقفی که توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند، قلاب آن است. قلاب به سیم بکسل متصل بوده و آن هم به بالابر وصل شده است. وظیفه این قلاب نگه‌داشتن اجسام است. لذا به‌عنوان رابط اجسام با جرثقیل سقفی شناخته می‌شود. عموماً برای ساخت قلاب‌ها از آلیاژهای محکم استفاده می‌شود که قادر است تا بار زیادی را تحمل کند. 

بالابر

دومین بخش حیاتی در جرثقیل‌های سقفی، بالابر آن‌ها است. این بالابر یک سیم بکسل قوی دارد که به قلاب وصل شده است. خود بالابر هم وظیفه  بالابردن، نگه‌داشتن یا پایین آوردن اجسام را دارد. عملکرد این بخش می‌تواند دستی یا به‌وسیله نیروی پنوماتیک انجام شود. 

کالسکه یا واگن 

این بخش در قسمت بالای بالابر قرار داشته و به نحوی به آن متصل است. وظیفه این قسمت حمایت از بالابر است. خود این بخش در مسیر افقی جرثقیل حرکت کرده و می‌تواند باعث حرکت بار در این مسیر شود. به همین جهت است که تأثیر زیادی در حرکت‌های جرثقیل سقفی و البته میزان توان آن دارد. 

پل 

پل‌ها را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین و البته کارآمدترین اجزا در یک جرثقیل سقفی دانست. در واقع این بخش از یک یا دو تیرچه قوی ساخته می‌شود که واگن را حمل می‌کند. برای ساخت پل، از تیرآهن‌های نورد استفاده می‌شود که به‌صورت تکی یا جفتی در کنار همدیگر قرار می‌گیرند. البته این ساختار باید متناسب با نوع فضا و البته ظرفیت جرثقیل تعیین شود؛ چرا که بخش زیادی از بار را تحمل می‌کند. 

ریل باند 

این بخش که به‌عنوان Runway  هم شناخته می‌شود ، بر روی سقف متصل شده و جرثقیل سقفی بر روی آن حرکت می‌کند. عموماً از متریال‌ها و طرح‌های مختلفی برای ساخت این بخش استفاده می‌شود. اما بیشتر سازندگان از ریل‌های ASCE راه‌آهن برای تولید این قطعه استفاده می‌کنند. دلیل این امر مقاومت بالا و ساختار مناسب آنها است. 

ضربه‌گیر

ضربه‌گیر یا همان ترمز جرثقیل سقفی، به قطعه‌ای اطلاق می‌شود که وظیفه به حداقل رساندن نیرو ناشی از حرکت را دارد. در حقیقت واگن این جرثقیل‌ها، به‌صورت کنترل شده حرکت می‌کند. اما توقف و کاهش نیروی حرکتی آن‌ها نیازمند استفاده از ضربه‌گیر است. این بخش می‌تواند به انتهای واگن، ریل یا پل متصل شود. به همین جهت قدرت ضربه ناشی از برخورد واگن به انتهای مسیر را به حداقل می‌رساند. 

ریموت‌کنترل 

ریموت کنترل‌ها وسایلی هستند که می‌توان به‌وسیله آن، حرکت جرثقیل‌های سقفی را کنترل کرد. این محصولات می‌توانند به‌صورت بی‌سیم یا سیم‌دار باشند. در مدل‌های بی‌سیم، می‌توان ریموت را به کمک فناوری بلوتوث و تا فاصله مشخصی استفاده کرد. 

وینچ

در حالت کلی وینح به مجموعه‌ای از قطعات گفته می‌شود که وظیفه بالا یا پایین‌بردن سیم بکسل را دارند. این بخش از طریق چرخاندن قرقره، می‌تواند فرایند حرکت آن را تکمیل کند. 

موتور گیربکس 

این دسته از قطعات را می‌توان یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های داخلی جرثقیل سقفی دانست. این محصولات وظیفه حرکت‌دادن جرثقیل در طول مسیر را دارند. افزون بر این موارد، بالا و پایین‌بردن سیم بکسل و اجسام هم به کمک همین موتورها انجام می‌شود. بدین منظور هم چند مدل موتور مختلف در داخل یک جرثقیل سقفی استفاده می‌شود. اما در حالت کلی دو مدل حلزونی و خورشیدی به‌عنوان الکتروموتورهای رایج در این محصولات شناخته می‌شوند. 

سخن آخر 

جرثقیل سقفی را می‌توان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و البته کارآمدترین اختراعات بشر دانست که می‌تواند فرایند حمل و نقل اجسام در داخل سالن‌های بزرگ انبارها، سوله‌ها، اسکله‌ها و… را تسهیل کند. با این حال بخش قابل توجهی از افراد با نحوه عملکرد جرثقیل سقفی یا اجزای جرثقیل‌های سقفی آشنایی ندارند. همین عامل باعث می‌شود تا در فرایند خرید یا استفاده از آن‌ها دچار مشکل شوند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا بخش کوچکی از این عدم آگاهی را برطرف کنیم. البته باید  خاطرنشان کنیم که تنوع اجزا و مدل‌های جرثقیل سقفی می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. به همین جهت می‌توان آن‌ها را مطابق نیاز هر بیزینس سفارشی سازی کرد. لذا اگر در این رابطه سؤال یا ابهامی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

منابع 

https://amquipinc.com/what-is-an-overhead-crane/

https://www.mazzellacompanies.com/learning-center/what-is-an-overhead-crane-definition-types-components/

https://www.airpes.com/crane-components-systems-overhead-crane-parts/